neděle 14. října 2012

110.

„Spisovatel je člověk, kterému nestačí knihy těch druhých.“
George Bernard Shaw

Je to neděle, a tak tu mám již podruhé rozhovor. Tentokrát milou Kacennnkou z http://kacennnka.blogspot.cz =)



1) čteš více českých knih či přeložených?


Většinou čtu knihy přeložené. Už z obecného hlediska se na české knihy dívám poměrně skepticky. Při slovech "česká literatura" se mi totiž v hlavě objeví povinná četba a s tou kamarádka prostě nejsem. Na druhou stranu ani přeložená kniha není zárukou toho, že se mi bude líbit, ale naopak. Někdy sám překlad může zničit dobrou knihu. No a přestože se přikláním ke knihám přeloženým, i mezi českými autory se najdou zvučná jména a skvělé příběhy.

2) Jaké české autory například myslíš?

Když opomenu všechna známá jména, o kterých se každý chtě nechtě musí učit ve škole a jejich díla jsou staré i nějaké to století, nemám zase takový přehled. Rozhodně počítám za jedny z nejlepších autorů Michaela Viewegha a také Marii Poledňákovou. Ale tak když se podívám na pole YA a fantasy, prostě na žánry, které čtu v nějaké větší míře, vybaví se mi třeba jméno mladé autorky Lusy Adams (Odstíny života), jejíž kniha se mi opravdu líbila. A co já tak pozoruju, jsou oblíbené i knihy Petry Neomillnerové, Renaty Štulcové nebo se nedávno hodně mluvilo o Sovím zpěvu od Ivy Procházkové nebo o Hladových přáních Temnářky. A vlastně, jak si tak vzpomínám, zkoumala jsem dneska v metru reklamu na sérii Spící město od Martina Vopěnky, jehož knihy mají nádherné obálky. Bohužel žádné z těchto knih jsem nečetla, ale tak nějak mě zaujaly a myslím, že o autorů se máme ještě na co těšit.

3) Chtěla bys ještě k tomuto tématu českých knih a autorů něco říct?

Snad bych dodala už jen to, že nikdy bychom neměli posuzovat autory podle národnosti, stejně jako ne knihy podle obalu. Každá země má své nej a to, že k nám často prosakují americké a anglické knihy ještě neznamená, že jiné jsou vždy špatné. Znám hodně lidí, kteří se na české autory dívají podobně skepticky jako třeba já, ale stejně si myslím, že všichni bychom měli dát šanci knihám z naší domácí scény. Já osobně už mám doma pár knih od českých autorů, některé přímo YA, a těším se, až se do nich pustím.


Kacennnce děkuji za rozhovor, její odpovědi byly skutečně pěkné =)  

Pa =)
Verry Chatty

Žádné komentáře:

Okomentovat